Author Topic: Global Value bepaling  (Read 1170 times)

MoleM

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 101
  • Cycling101 (2a)
    • View Profile
Global Value bepaling
« on: November 11, 2019, 02:49:49 PM »
Ik stel mijn team orders vooral in aan de hand van de informatie die ik heb, dat zijn de weersymbolen en de indicatie dat een stat meetelt die we vanuit CFF meekrijgen.
Ik weet wel dat er GV bepalingen zijn aan de hand van de sterren/icoontjes die behaalt kunnen worden. Maar daar ben ik niet naar op zoek.

Ik zou verwachten dat de GV per rit statistisch uitgerekend zou kunnen worden aan de hand van de volgende gegevens.
- Lengte rit
- gradatie heuvel/berg
- hoeveelheid heuvels per sector
- lengte sector
- Hoeveelste sector

Heeft er iemand inzichten die me verder kunnen helpen?

Sjiz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 922
  • TeamRHB - 1a
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #1 on: November 11, 2019, 03:09:49 PM »
Gv van een rit gaat voornamelijk over de 5 secties die bepalen welke stats meetellen. Daarnaast zijn 3e en 4e cat heuvels in bijvoorbeeld een klim, kassei of vlakke sectie ook een indicatie dat heuvels een klein beetje meetelt.

Afhankelijk van die hoofdstats krijg je automatisch bijstats mee. Altijd een beetje Teamwork, wat meer bij een sprint. Bij heuvels of sprint altijd explo, techniek en stamina bij elke rit.

Op basis hiervan wordt er inderdaad per rit een gv uitgerekend die als basis wordt gebruikt voor de race. Die staat ook per rit vast en zal nooit veranderen. Maar aangezien oska die handmatig heeft gedaan over de loop van tijd zitten er verschillen.

Valderend

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 225
  • Valderend - 1A
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #2 on: November 11, 2019, 03:17:42 PM »
Goede indicatie is natuurlijk de 5 favorieten en diegene die je kunt uitdagen.

Spammie

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 420
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #3 on: November 11, 2019, 05:04:41 PM »
Volgens mij is het inderdaad per rit anders en is er geen algemene formule die aangeeft wat de exacte GV is. Er zijn wel tooltjes, achter het NT-evaluatie sheet van NL zit er nog een. Maar die zal ik niet kunnen delen, haha. ;)

damafe

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 740
  • Equipo: ChessPower (antiguo Compostela) 1ª Div
    • View Profile
    • ChessPower
Re: Global Value bepaling
« Reply #4 on: November 11, 2019, 06:40:30 PM »
in the old CFF, Loteria de Boyaca did a excel to calculate the % of the stages

it's not very accurate, but you can try to fix it :)

Look down of this post :P

i had to remove the image to be able to attach the archive to the post :(



for example, for tomorrow, the % are:

Habilidad   %
Resistencia   11,85%
Sprint   10,45%
Montaña   12,80%
Llano   6,97%
Técnica   4,94%
Descenso   4,70%
Colinas   32,12%
Agresividad   9,18%
Trabajo Eq.   4,00%
Experiencia   3,00%

maybe less sprint and more climbing, and the % are good:
« Last Edit: November 11, 2019, 06:46:40 PM by damafe »

Sjiz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 922
  • TeamRHB - 1a
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #5 on: November 11, 2019, 06:43:04 PM »
Volgens mij is het inderdaad per rit anders en is er geen algemene formule die aangeeft wat de exacte GV is. Er zijn wel tooltjes, achter het NT-evaluatie sheet van NL zit er nog een. Maar die zal ik niet kunnen delen, haha. ;)

Het is volgens mij ook per rit anders en dan heb je nog de icoon gvs. Dat is dan ook de reden dat die niet heilig zijn omdat de icoon gvs afwijken van rit gvs.

paultb

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 296
  • Ploeg TilburgTerriërs (3g)
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #6 on: November 11, 2019, 08:05:20 PM »
Ik kijk altijd naar de sterren die naast het etappeplaatje staan. Hieruit blijkt al dat heuvel het belangrijkste is en daarna klimmen. Sprint staat niet in het lijstje met sterren, dat betekent automatisch dat sprint minder dan 5% mee weegt. Ik weet niet zeker of je 3 of 4% sprint mee zou moeten wegen, maar volgens mij maakt de heuvelstat het verschil aan de finish en niet sprint. Dit omdat de kleur van sector 5 blauw is.

Sjiz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 922
  • TeamRHB - 1a
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #7 on: November 11, 2019, 11:38:53 PM »
Daar ben ik het deels mee eens. Maar er zijn zeker uitzonderingen. Bijvoorbeeld in de Zürich gp (volgens mij van de kalender verdwenen) was het altijd zo dat sprint gevoelig neetelde. Of dat nou 3% was of 8% is dan inderdaad de vraag. Maar de sterren bij het ritprofiel gaven een normale heuvelrit aan, zonder sprint. Hier kom ik op mijn eerdere punt dat oska alle gvs per rit handmatig heeft gedaan naar verloop van tijd. Daar kunnen wel eens verschillen in zitten.

MoleM

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 101
  • Cycling101 (2a)
    • View Profile
Re: Global Value bepaling
« Reply #8 on: November 12, 2019, 12:51:38 AM »
@Damafe, this is exact what i was looking for. I didnt get the same percentage out of it as you did, but i understand how you got it. I actually never took into consideration the visible sub-sections within the drawing.

damafe

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 740
  • Equipo: ChessPower (antiguo Compostela) 1ª Div
    • View Profile
    • ChessPower
Re: Global Value bepaling
« Reply #9 on: November 12, 2019, 12:04:22 PM »
that's why the sub-sections are there :P

i know that the excel have mistakes (for example teamwork is always 4% there) but it's possible to calculate the %, because Oska calculate them too ;)