Author Topic: [BETA] Koersen S2  (Read 14524 times)

Hakkie2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 911
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #315 on: January 29, 2019, 07:47:06 PM »
VanEst zelfs 7e  :D De rit liep bijna perfect, ben gezien volgend jaar blij dat VanEst zo goed presteert op de kasseien.

Vlak voor Harmeling. Maar dat zal niet baten: Harmeling heeft morgen maar een top 20 nodig om Nederlands kampioen te worden. Dat moet hem zeker lukken.

Vos

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4958
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #316 on: January 29, 2019, 08:06:52 PM »
Proficiat AJ! 3 grote rondes in een seizoen winnen was net iets te veel gevraagd. Zag het wel aankomen, kasseivlak met tegenwind terwijl je niet meer in vorm bent, dat zou zwaar gaan worden. Je maakt het mooi af. Nu heb je ook de 1e plaats in handen in het seizoensklassement. Volhouden!
+1, proficiat AJ en succes in de strijd om het 1A kampioenschap !  8)

Een 2e plaats voor Hoffmann in de Vuelta nadat hij al 2 grote rondes won + dat de individuele 1A titel al binnen is.
Zeker ook een dikke felicitatie waard, WiC, goed gedaan.  8)

In de slot etappe van de Vuelta nog een 7e plaats voor kopman Palmer.
En zoals verwacht had Anderson grote moeite met deze etappe, hij finisht als 133e op 3:16"
Daarmee zakt hij 5 plaatsen in het AK, maar toch nog een 15e plaats in het eind klassement, dat is veel beter dan ik vooraf gehoopt had.
Hij was 7x geen kopman, was de gehele Vuelta niet in vorm, en de laatste 2 etappes zelfs helemaal uit vorm.
Wel een beetje pech dat hij heel ruim (1:13") voor de nr16 eindigt, en maar 0:08" achter de nr13 en maar 0:01" achter de nr14.

Op naar Lombardije en de beide WK's, en mooi om te zien dat mijn team nog altijd 3e staat in het SK.  :)
« Last Edit: January 29, 2019, 08:14:51 PM by Vos »

Hakkie2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 911
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #317 on: January 29, 2019, 08:21:28 PM »
En natuurlijk gefeliciteerd aan AJ.


Morgen Lombardia. Ik heb 1 favoriet en 2 renners die favorieten kunnen uitdagen, dat belooft veel goeds.

AJFactoryCycling

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 113
  • AJ_Visma (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #318 on: January 29, 2019, 10:14:09 PM »
Thanks heren!

VM ook indrukwekkend met Hoffmann hoor, overduidelijk terechte winnaar van het gouden fietsje.

Combuijs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 918
  • Combuijs 2b
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #319 on: January 29, 2019, 11:32:55 PM »
Onze Tjerk Ruijgh miste nog één podiumplekje in een grote ronde en dat was de tweede plaats. Nu heeft-ie ze alledrie. Hoezo kan je niet alle grote rondes rijden in een seizoen? Makkie! En hij doet het nog beter als Lejarreta indertijd! Maar ja, hij is dus weer slechter dan Hoffmann. Ben benieuwd wattie volgend jaar op het hoogste nivo doet!

Rico

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 320
  • CaptainOrange (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #320 on: January 30, 2019, 09:03:01 AM »
Harmeling heeft morgen maar een top 20 nodig om Nederlands kampioen te worden. Dat moet hem zeker lukken.

Met de laatste krachten net gelukt  :)

Je schreef trouwens eerder over een tk voor het wk en de Tour Down Under. Toen vergeten te reageren maar trainingskampen tellen niet door in het volgende seizoen.

WinterIsComing

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 644
  • WinterIsComing (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #321 on: January 30, 2019, 09:57:59 AM »
Dank voor de felicitaties aan het adres van Hoffmann. Het was erg leuk om dit seizoen met hem te kunnen pieken. Daardoor als team misschien wat punten laten liggen in de losse etappes, maar de Gouden Fiets was het doel. Niet gedacht dat hij zo goed en constant zou zijn in de grote rondes. Winst in de Giro en Tour, verdienstelijk 2e in de Vuelta. Ook Parijs-Nice nog gewonnen trouwens, dat zou ik bijna vergeten.  :)

Nog 2 ritten en dan mag AJ zich hoogstwaarschijnlijk kampioen noemen. Vos, jij ook proficiat met je podiumplek in de teamrankings! Die ga je wel vasthouden.

Vos

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4958
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #322 on: January 30, 2019, 12:34:44 PM »
Dank je, een podiumplek ziet er inderdaad goed uit ondanks het huidige minieme verschil (63 puntjes) met jouw team.
Misschien dat DeRodeVod meer een concurrent is ondanks de 1.088 punten achterstand, Hakkie zal veel punten scoren in het WK op de weg.
Mijn kopman zal daar niet zoveel punten scoren, vermoed ik.
Het zal afhangen van de 3 TK-tijdrijders, Lee zal ongetwijfeld punten scoren. Waarschijnlijk al genoeg om de podiumplaats vast te houden.

Giro di Lombardia :
AJF slaat hier een goede slag ivm het 1A kampioenschap. Ook VM en DeRodeVod pakken hier veel punten met 4 en 3 renners in de punten.
Bij SPORTLIFE een voortreffelijke race van kopman H.Spiker, hij finisht als 5e:)
Totaal uit vorm rijdt Anderson in een vrije rol ook een goede race en scoort nog wat puntjes met een 24e plaats.
Het was zijn 48e race dit seizoen en hij verdient daarmee de mijlpaal "renner met beperkte ervaring".

# Opmerking : Vandaag is de laatste dag dat supporter actief is.



Hakkie2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 911
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #323 on: January 30, 2019, 12:40:30 PM »
Ik denk dat ik nog maximaal 1000 punten kan scoren (als Fluitsma al WK wordt, dit is niet zijn type rit). Ik pak vanavond 100% zeker geen punten en op het WK zal Parker volledig in dienst van Fluitsma rijden en dus denk ik ook geen punten pakken.

Vos

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4958
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #324 on: January 30, 2019, 01:06:04 PM »
Ok, dan is een podiumplaats niet haalbaar voor jouw team. Succes tijdens het WK op de weg !

GinneR

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 675
  • CrossAndGo (1a) & NL
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #325 on: January 30, 2019, 02:01:14 PM »
Hmm... ik doe duidelijk iets verkeerd in dit spelletje.... Hermans 4e favoriet en wordt maar 16e. Uiteraard had hij de grootste tijd geen knecht meer, maar z'n gezondheid was wel 98|100. Taktiek 04053 was dus verkeerd, maar wat dan... met de 5 in s4 beland hij al in de derde groep...

WinterIsComing

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 644
  • WinterIsComing (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #326 on: January 30, 2019, 02:08:58 PM »
Hmm... ik doe duidelijk iets verkeerd in dit spelletje.... Hermans 4e favoriet en wordt maar 16e. Uiteraard had hij de grootste tijd geen knecht meer, maar z'n gezondheid was wel 98|100. Taktiek 04053 was dus verkeerd, maar wat dan... met de 5 in s4 beland hij al in de derde groep...

Wel een hoge GV, maar hij verliest het op ondergrond van renners met hoge klim die daar ook allemaal volle bak rijden. Wat dat betreft zit de klim voor jou op een verkeerde plek in de rit, in de cruciale 4e sectie. Daarnaast hadden minder energiepunten in s2 ook volstaan. Ik denk dat de winnaar 02055 heeft gereden, of 01055 zelfs?

Hakkie2

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 911
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #327 on: January 30, 2019, 03:31:55 PM »
Mijn renners reden 03054, maar ook die reden net minder dan verwacht. Ik denk inderdaad dat 02055 ook had gekund. Daar merk je toch dat we minder ervaring hebben, zeker met zo'n standaardrit als dit.

Vos

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4958
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #328 on: January 30, 2019, 04:39:44 PM »
Kleine aanvulling ;D op VM bericht :
In Lombardije is een 03054 mijns inziens een risicoloze "standaard tactiek" voor een niet-favoriet.
Mijn kopman reed in die tactiek en was heel succesvol (5e).
Met een favoriet zou ik zeker kiezen voor minimaal een 02055. (1e favoriet kan zelfs een 01055)
En eigenlijk is die 02055 beter, ook voor een niet-favoriet (hoewel dit iets meer risico is), want zelfs als hij even lost in s2 dan is de kans heel groot dat hij in s3 weer terug komt met behulp van knechten (een favoriet komt zelfs zonder knechten terug in s3). Dit keer werd het peleton in s3 ook weer veel groter dan in s2.
Een knecht is natuurlijk belangrijk, die kan in s1 ook energie besparen want (zonder harde wind) is het peleton daar altijd enorm groot.
In het oude spel bijv. 194 renners in s1.
Ook hier zat bijna iedereen mee in s1, 137 renners wat in verhouding net zo een megagroot peleton is als in het oude spel.
De knecht kan dus makkelijk meekoersen in de eerste 3 secties en de truc is dat hij zijn kopman zo hard mogelijk lanceert in s4.
Ik vermoed dat iedere knecht in s4 zijn kopman lanceert met 5 EP (de één heeft een sterkere 5 EP dan de ander), en die kopman zet natuurlijk ook 5 EP in.
s4 is altijd belangrijk hier, en zoals ze bij het Duitse VM zeggen ; daar ligt de vorentscheidung van deze koers, en dat is in het echt trouwens ook zo in de Giro di Lombardia.

Ik zie dat Hermans en VanGeffen van CrossAndGo in s2 en s3 va voren rijden, maar ik constateer ook dat VanGeffen in een vrije rol rijdt, dus dat kopman Hermans alleen in s1 hulp van een knecht heeft gehad. Hij is één van de weinige kopmannen die geen knecht bij zich heeft in s3, en daarom krijgt hij geen extra bonus voor s4 én hij wordt niet hard de bergsectie in gelanceerd door zijn knecht.
Vandaar de achterstand in s4, zelfs voor een favoriet. En s4 is cruciaal, evenals s5, en zijn finish is niet sterk met 3 EP ondanks dat alle kopmannen in s4 geïsoleerd zitten. Wat inhoudt dat hij ondanks zijn slechte s4, met 5 EP (of zelfs 4 EP) in s5 nog wat goed had kunnen maken want hij is niet voor niets een favoriet die in topvorm is.

Kijk hoe AJ koerst, hij pakt bewust een slaap icoontje in s2, omdat de knechten hun kopman wel weer terugbrengen in s3.
Vaak kan je risico nemen in een sectie waar een EP "zwaar" telt als de sectie daarachter een afdaling of vlak is.
De volgorde van de "zwaarte" van een EP (dus de ondergrond waar een EP het meeste effect heeft, dat is net zoals in het echt) :
bergen --> heuvels --> kasseien --> vlak --> afdaling.
(nog duidelijker ; als je 1 EP inzet in de bergen heeft dat veel meer effect dan dat je diezelfde 1 EP inzet in een afdaling.)
Tactisch geldt dat ook andersom, dus als een sectie qua ondergrond "zwaarder" wordt dan de voorgaande sectie, dan is het vaak belangrijk om veel EP in te zetten. Een extreem voorbeeld hiervan is in Lombardije, van de bijna loze vlakke sectie 3 naar bergsectie 4.
Trouwens, iets anders wat een EP ook zwaarder doet tellen, dat is hoe dichter je bij de finish komt, hoe zwaarder een EP telt.
Ook logisch en dit is in het echt ook het geval.
Dat neemt niet weg dat s1 altijd belangrijk is, kijk maar naar een echte Tour etappe, daar wordt vaak volop gedemarreerd in s1 en daar ligt het tempo meestal heel hoog dus moet je meezitten. Lombardije zonder harde wind is daar een uitzondering op, altijd een megagroot peleton in s1.
De volgorde van ondergrond waar een EP zwaarder telt is wél veel belangrijker dan hoe dichter je bij de finish komt hoe zwaarder een EP telt.
En nu ik het toch over tactiek heb, ook tactische "regels" zoals, zet EP in waar een renner goed in is, kunnen heel bruikbaar zijn.
Maar gaan niet altijd op, genoeg uitzonderingen, het ligt aan de koers of etappe.

De beste tactische tip is ; het raceprofiel plaatje goed "lezen" en je inbeelden hoe ze in het echt zouden koersen, dus welke secties cruciaal zijn. Dat werkt vaak heel goed. Als een groepje in Lombardije wegrijdt in de heuvels met nog 150km te gaan en daarachter een vlakke strook van 50km, een favoriet-renner moet zich daar niet druk om maken, dat is werk voor de knechten. Het race-profiel-plaatje geeft duidelijk aan dat s4 en s5 beslissend zijn. En de truc is in dit spel net zoals in het echt ; met zo min mogelijk energie meezitten en zoveel mogelijk energie overhouden voor de beslissende secties. Toch is dit niet de enige truc, soms kan aanvallend koersen en daardoor bijv. de concurrent-kopmannen isoleren of zelfs op achterstand laten rijden, heel succesvol zijn. Hoe beter je renners zijn, hoe meer er tactisch mogelijk is.
Toch is ook dan het raceprofiel-plaatje goed "lezen" heel belangrijk.
Kijk maar naar etappe 8 van de Tour de France, een MMD^HH etappe van 283 km. De race begint meteen met een paar bergen van buitencategorie en die zijn al beslissend voor het koersverloop. Heel misschien dat de 1e favoriet daar met een 3 kan starten, maar de rest zal 4 EP of volle bak moeten rijden.
Ik verwacht volgend seizoen, of nog beter, als het echte spel begint, dat ieder NL talige forumgebruiker nu naar aanleiding van deze tekst boven in 1A mee koerst.  ;)

Tot slot, zeker niet erg Ginner, dat het nu misging, dat is zelfs positief, want van je fouten leer je het beste én het snelste.
Zelf ook veel fout gedaan, vandaar dat het nu zo goed gaat. En zelfs nu nog maak ik, maar ook alle andere ervaren managers, nog vaak genoeg fouten. Die altijd leerzaam zijn. En vaak genoeg is het risico nemen of net die twijfel over dat ene energiepuntje, en achteraf is het pas te zeggen of dat goed uitpakt of niet.
Ik verwacht nu wel dat één van jouw renners volgend seizoen Lombardije wint.  :))

GinneR

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 675
  • CrossAndGo (1a) & NL
    • View Profile
Re: Beta Koersen S2
« Reply #329 on: January 30, 2019, 05:00:28 PM »
thnx Vos... ik zal het nog meermaals gaan overlezen, tot het in mijn systeem zit bij het invoeren van taktieken. Fijn dat we als Nederlanders onderling zo elkaar een beetje kunnen helpen CFF te domineren  :P