etappe 9 Giro :
Ik heb deze etappe helemaal fout ingeschat. Want ik heb mijn hele team volle bak laten starten omdat ze slecht zijn in deze rit, zodat ze op die manier de schade kunnen beperken. Maar als ik het koersverloop zie en vooral het megagrote peleton in s1 van 144 renners, dan heb ik veel teveel energie verspilt op het vlakke en vooral bij de start. Het lijkt er zelfs op dat je hier met notabene een hele slechte renner het beste een 00025 (of 10025 of 00035 of 10035) had kunnen rijden, een tactiek waar ik vooraf echt niet aan gedacht had.
Afijn, een mooi leermomentje. En ik neem aan dat er heel veel managers zijn die zich op deze rit verkeken hebben.
Mijn klassementsrenners finishten hier wel volle bak, maar verbruikten dus helaas alle energiepunten waardoor die 5 EP niet sterk was plus dat ze moesten lossen in s4, de enige sectie die voor een schifting zorgde.
Anderson zakt 1 plaatsje in het AK en staat nu
6e.
Maar zo te zien gaat hij zijn veruit beste klassement van dit seizoen rijden. Want ondanks dat hij niet gerust heeft en geen TK meer, kan alleen de nr7 VanEst (DeRodeVod) hem eventueel inhalen, de nr 8 AK Karro (Oska) staat namelijk al op 1:26" achterstand.
De nr5 AK staat als 1e favoriet in de slot etappe en de nr4 AK heeft al 1 minuut voorsprong, dus stijgen zit er niet in.
Dus het wordt misschien alleen maar een battle met VanEst (die maar 18 seconden achterstand heeft) om de 6e en 7e plaats, en tot nu toe was de beste prestatie in een AK van Anderson de 10e plaats in Paris Nice. Dus een veel betere Giro dan vooraf verwacht.
Workman doet het in de Giro ook veel beter dan verwacht, hij staat nog steeds
9e in het AK.
Hij zal nog wel vol aan de bak moeten in de slot etappe om een top 10 plaats te scoren, de nr10 staat maar op 0:28" en de nr11 staat weliswaar al op 1:10" maar is de 2e favoriet in de slot etappe, dus die renner zal Workman waarschijnlijk sowieso al gaan inhalen.
H.Spiker is één plaats gezakt en staat nu 24e op maar 0:24" van de nr20 AK, maar het is niet belangrijk of hij die top20 haalt want dat levert maar een paar puntjes op. En hij moet waarschijnlijk knechten voor Anderson waarbij H.Spiker moet opletten dat hij niet te hard gaat want hij is de veel betere renner in de slot etappe. Niet goed genoeg om de favorieten uit te dagen, zie ik, dat valt een beetje tegen.

De strijd om de eindwinst in de Giro gaat heel spannend worden.
Roze trui drager Hoffmann staat als 4e favoriet ; zijn concurrent Naglis ( 0:16" achterstand ) staat als 5e favoriet.
Succes WiC, het zou heel mooi zijn als het lukt om de allereerste grote ronde in 1A te winnen.