etappe 1 BinckBankTour :
Een zeer sterke selectie voor deze rit, hoewel kopman (en 5e favoriet, tenminste dat was hij vanmiddag nog) Dallas maar 1 knecht mee kreeg wat voldoende is, want deze rit is zeer bekend bij mij en al eens gewonnen in het oude spel.
Dat mijn team sterk is, bleek al in
s1. Er zaten 4
SPORTLIFE renners in de kopgroep van 21 renners.
Opmerkelijk dat er in
s2 niemand terugkwam, mijn hele team deed het daar rustig (=0) aan, inclusief de knecht die kon volgen. Maar dat was in het oude spel ook al zo, dat een knecht hier handjes kreeg met een mindere GV(dus ook mindere kassei), mindere vlak en mindere techniek en toch ook 0 EP in kon zetten.
s3 ; dus genoeg energie over voor de knecht om eens lekker aan te vallen en de kopgroep flink uit te dunnen.
Dat lukte, 14 renners moesten lossen en de kopgroep bestond uit nog maar 7 renners.
Die bestond uit 3
SPORTLIFE-renners, 1 geïsoleerder Noldor-renner, 2 ZBT renners die voor hun kopman uit reden en 2 ValarMorghulis-renners, waarbij ik zie dat volgens mij de 3e favoriet aan het knechten is voor een zeker Voss.
s4 ; Oei, tegenaanval, hoewel dat ingecalculeerd is want er ontsnappen er meestal maar een paar die ook maar een paar seconden vooruit fietsen, ik meen dat het grootste verschil ooit een keer 4 seconden was. Dat zou geen probleem zijn voor Dallas met zijn geweldige sprint van 80, die pakt ze wel weer terug.
Echter, dit keer was er een ontsnapping/dikke vette counter-attack van ValarMorghulis met maar liefst 0:10" voorsprong, dat gaat heel moeilijk worden voor Dallas omdat die 3e favoriet er nog als knecht bij zit. Heel knap gekoerst, WiC.
Een HtcItalia renner kwam uit het niets opzetten nadat hij door zijn knecht perfect gelanceerd werd en hij kwam ook bij die beide VM-renners ; een kopgroep van 3 dus. Daarachter de 5 renners uit de originele kopgroep, aangevuld met die HtcItalia-knecht en een FdJ-knecht die te hard ging voor zijn kopman.
s5 ; Demarrage Dallas uit de achtervolgende groep !
Via het oortje hoorde de 3e fav.VM-knecht dat, verhoogde het tempo in de kopgroep tot hij helemaal uit gepierd was zodat zijn kopman en die HtcItalia-renner in een sprint-á-deux gingen strijden om de etappe winst.
Dallas stormde nog die VM-knecht voorbij, riep een verwensing naar hem want Duitser dan Karlfried Schwarze kan een naam niet klinken^^, maar hij bleef op die 0:10" hangen. Tja, solo met een beetje wind tegen, versus 2 renners die of hoger stonden bij de favorieten of TK bonus hebben, dat was niet te doen voor Dallas.
Uiteindelijk finisht hij als
3e op nog steeds die 10 seconden, maar wel met ruime voorsprong op de overige renners.
Muller deed het in een vrije rol heel goed en finishte als
6e, ook kecht Alpin deed het heel goed, kreeg 5x handjes en finishte als
10e.
Al met al zeer tevreden over deze hele mooie rit, ondanks de beslissende counter-attack van VM in s4.
Voortaan beter opletten bij de wedstrijdbespreking, WiC, het was de bedoeling om jouw VM renners er af te rijden in s3.

En natuurlijk een hele mooie overwinning, want ondanks dat mijn renner 3e wordt, toch wint Voss.^^
Proficiat WiC.
En etappe winst zat er niet in, want tactisch had HtcItalia de slag gemist in s3, en als die kopman in één sectie zelfs de achtervolgende groep voorbij kan rijden én óók nog in dezelfde sectie bij de 2 VM-renners kan komen die een indrukwekkende aanvalspoging deden ; plus vooruit kan blijven in s5 met de VM-kopman die wel de belangrijke bonus krijgt en hij niet, terwijl Dallas volle bak in aantocht is en een supersprint als extra heeft, tja, die HtcItalia was dan sowieso beter dan Dallas geweest. Trouwens, Dallas reed zonder TK, dus die 3e plaats (als vermoedelijk 5 favoriet) is een heel mooi resultaat.

Hopelijk nog meer van zulke etappes, altijd leuk als er volop aangevallen wordt en alles in stukken spat.