Author Topic: Seizoen 1 : allemaal in de derde divisie  (Read 77152 times)

B.E-L

• Sr. Member
  • PDM_cycling_team
    • View Profile
Re: Koersen S1: allemaal in de derde divisie
« Reply #105 on: March 28, 2019, 08:40:41 PM »
Zegt genoeg over hoe goed je concurrentie in heuvels is

MarnixStar

• Newbie
  • *
  • Team NextGeneration (3a)
    • View Profile
« Reply #106 on: March 29, 2019, 07:27:47 AM »
Nips naast het podium vandaag, 4e. Hij was ook 4e favoriet, dus wat dat betreft rijdt hij zoals van hem verwacht werd.
Blijkbaar heb ik ook nog niet zo'n onaardige renner voor de komende rit, want wederom tussen de favorieten met 1 van m'n sprinters.

Spammie

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #107 on: March 29, 2019, 07:29:06 AM »
Ritzege met een niet favoriet.
Mijn favoriet (4e) in vrije rol naar een 9e plek. Die kwam dan ook wat lastiger de heuvel over :).

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #108 on: March 29, 2019, 07:44:47 AM »
Feli Spammie!

Ik hen vandaag weer gedomineerd, 1e, 3e en 5e.  8)

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #109 on: March 29, 2019, 10:34:44 AM »
Heel goed bezig, Spammie en Hakkie.  8) 8)
etappe 3 PN :
Odom finisht ver boven verwachting als 6e, en de andere 4 SPORTLIFE-renners sprokkelen allemaal wat puntjes.
Vanavond het hoofddoel van deze Paris-Nice, de kasseien etappe.
In mijn team 2 favorieten (als 2e en 3e) en 1 renner die de 4e en 5e favoriet kan uitdagen.
Dat belooft wat, en dit is dit seizoen veruit de sterkste bezetting in een race.

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #110 on: March 29, 2019, 11:55:36 AM »
Nou, die waaieretappes waren niks, zeker niet als er nog een heuveltje bij komt ook.

Etappe 1
Hals - kopman - 32124 - lost al in sectie 1, geïsoleerd vanaf sectie 4, verliest uiteindelijk 2'01
Opdal - knecht - 43230 - blijft als knecht in de voorste groep in sectie 1, lost uiteindelijk in sectie 3, maar kan kopman dan nog niet helpen.
Sorheim - knecht - 43230 - lost in sectie 1, blijft dus bij kopman, lost in sectie 4 bij kopman.
Magnussen (5e favoriet) - vrije rol - 21115 - blijft in voorste groep in sectie 1, lost in sectie 4, wint sprintje van 2e groep en wordt 10e.
Vangen - vrije rol - 32124 - lost in sectie 1, verliest uiteindelijk 1'41.

Dus Magnussen 1 EP te weinig ingezet in sectie 4, verder goede race. Had gewoon om de knikkers mee moeten doen.
Schade van Hals en Vangen is wel aanzienlijk. Voor etappe 2 dus een beetje anders: Opdal wat minderen, Magnussen wat meer in sectie 4 (maar is geen held in heuvelen).

Etappe 2
Hals - kopman - 4222 - lost wederom in sectie 1, geïsoleerd in sectie 4, in sectie 5 nog samen met één knecht, verliest uiteindelijk 1'17.
Opdal - knecht - 43320 - blijft wederom als knecht in voorste groep in sectie 1; heeft zelfde start als in etappe 1, rijdt in sectie 3 nog steeds in voorste groep (prima wedstrijd voor hem, LOL), lost in sectie 4.
Sorheim - knecht - 5331 - lost in sectie 1, maar blijft bij kopman t/m sectie 3, lost in 4 en kan in sectie 5 nog weer wat voor Hals doen.
Magnussen - vrije rol - 21045 - lost in sectie 1 (terwijl zelfde start als etappe 1 - vind ik bijzonder), blijft in sectie 2/3 in de 2e groep, finisht als 19e, achterin de 3e groep (op 0'30).
Vangen - vrije rol - 4222 - blijft in sectie 1 in voorste groep, lost in sectie 2, verliest uiteindelijk 1'17.

Stand AK
12| Magnussen op 0'46
31| Opdal op 2'11
39| Vangen op 2'59
44| Hals op 3'18
50| Sorheim op 3'31

De komende twee etappes moet Hals tijd gaan winnen op zijn concurrenten, de vraag is alleen: kan hij op de kasseien een beetje bijblijven en hoeveel verliest de rest en hoeveel tijd pakt hij terug bergop. In ieder geval zijn we van die rotwind af :P.

Etappe 3
Dit moet 'm worden. Met Magnussen als 1e favoriet en Vangen als 3e favoriet, moet hier een overwinning uit gehaald worden. Even hun skills, ter opfrissen:

Konrad Magnussen   Leeftijd : 19   Salaris : 844
Conditie : 46   Sprinten : 67   Klimmen : 24
Vlak : 56   Kasseien : 71   Techniek : 48
Dalen : 66   Heuvels : 11   Explosiviteit : 17
Tijdrijden : 8   Knechten : 30   Ervaring : 2

Tim Vangen   Leeftijd : 19   Salaris : 811
Conditie : 52   Sprinten : 20   Klimmen : 56
Vlak : 68   Kasseien : 71   Techniek : 14
Dalen : 38   Heuvels : 28   Explosiviteit : 0
Tijdrijden : 0   Knechten : 63   Ervaring : 0

Hoe pak ik dit aan? Ik dacht zelf aan 21045 voor Magnussen en 21054 voor Vangen in de vrije rol die zelf ook podium wil rijden. Gaat het dan goed? Misschien moet ik er met hen in sectie 1 meteen een klap op geven (en een 3 instellen)? Vangen heeft het regenicoontje, wat geldig is deze etappe; wat voor effect heeft dat?

Dan gaan Sorheim en Opdal weer als knechten met Hals mee. Met 57 vlak en 63 kasseien moet hij een aardig eind kunnen komen. Als kopman laat ik hem dan ook 22134 rijden. Sorheim zal hem op de kasseien (52/68) beter kunnen bijstaan, Opdal (64/44) op het vlakke. Zij rijden dan respectievelijk 23340 en 42230.

Samenvattend:
Hals - kopman - 22134
Opdal - knecht - 42230
Sorheim - knecht - 23340
Magnussen (1e favoriet) - vrije rol - 21045
Vangen (3e favoriet) - vrije rol - 21045 (regenicoontje?)

Concrete vragen:
- Dat Magnussen in etappe 1 met een 2-start in de voorste groep blijft en in etappe 2 met een 2-start lost, is dat domme pech, of rijdt de concurrentie ineens harder? Aangezien Opdal met 2x een 4-start wel in de voorste groep blijft...
- Regenicoontje; wat doet dat met en renner en de tactiek?
- Wat vinden jullie van de tactiek die ik op het oog heb voor vanavond?
- Wat verliest een vlakke/sprint/heuvelrenner zonder klim in etappe 4 morgenochtend? Waar moet ik aan denken?

Het is weer een lange post geworden, maar misschien hebben jullie vanmiddag wat tijd om ernaar te kijken, haha :).

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #111 on: March 29, 2019, 12:06:54 PM »
Waarom zou je vanavond met een favoriet 21045 rijden? Dan toch eerder gewoon 20045 of 20055? Of 30045, eventueel. Ik zie het nut niet van die 1 in de vlakke sectie.

En een regenicoontje betekent gewoon dat je beter bent dan normaal in een regenrit, een bonus dus.
« Last Edit: March 29, 2019, 12:10:00 PM by Hakkie2 »

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #112 on: March 29, 2019, 12:45:26 PM »
Waarom zou je vanavond met een favoriet 21045 rijden? Dan toch eerder gewoon 20045 of 20055? Of 30045, eventueel. Ik zie het nut niet van die 1 in de vlakke sectie.[/q]

Je denk dat dat gewoon kan. Magnussen heeft 'maar' 56 vlak. Maar als ik er over nadenk heb je wel gelijk, denk ik. Dat ééntje slaat nergens op. 20055 is dan logischer. Of denk je dat het uit kan om 20045 te rijden. Dat is dan niet de maximale EP, natuurlijk.

[q]En een regenicoontje betekent gewoon dat je beter bent dan normaal in een regenrit, een bonus dus.

Ah, oké. Een bonus voor de renner zelf, niet zozeer dat de race een chaos wordt, dus :P.

Sjiz

• Hero Member
  • TeamRHB - 1a
    • View Profile
« Reply #113 on: March 29, 2019, 01:31:02 PM »
Waarom zou je vanavond met een favoriet 21045 rijden? Dan toch eerder gewoon 20045 of 20055? Of 30045, eventueel. Ik zie het nut niet van die 1 in de vlakke sectie.[/q]

Je denk dat dat gewoon kan. Magnussen heeft 'maar' 56 vlak. Maar als ik er over nadenk heb je wel gelijk, denk ik. Dat ééntje slaat nergens op. 20055 is dan logischer. Of denk je dat het uit kan om 20045 te rijden. Dat is dan niet de maximale EP, natuurlijk.

[q]En een regenicoontje betekent gewoon dat je beter bent dan normaal in een regenrit, een bonus dus.

Ah, oké. Een bonus voor de renner zelf, niet zozeer dat de race een chaos wordt, dus :P.

Daar is de wind voor. Die zorgt ervoor dat je dichter bij elkaar in racepunten moet zitten om een groep te zijn.

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #114 on: March 29, 2019, 01:34:38 PM »
Helder. En zon, kou en regen zijn gewoon 'bonussen'.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #115 on: March 29, 2019, 01:42:08 PM »
Mijn renner staat als 2e favoriet, waarschijnlijk kies ik voor een 10055.
De knechten moeten hun werk doen in de eerste secties, mocht mijn renner lossen in s1 dan brengen hun mijn kopman wel weer terug op het vlakke. Er staat geen wind in deze etappe, dus ik verwacht dat er veel renners in s2 weer aansluiten bij de kopgroep/voorste peleton.
En de 11 EP tactiek (ipv de maximale 12 EP) ; dat is omdat met een 11 EP tactiek die 5 EP in s5 veel krachtiger is dan een 5 EP in s5 met een 12 EP tactiek.

De keuze van 4 EP in s4 zou ik zelf niet maken want stel je voor dat ik tegen iemand moet rijden die net zo als mij koerst met 10055.  ;)
Eigenlijk kies je alleen maar voor 4 EP in s4 om de 5 EP in s5 krachtiger te maken, dus 20045.
Een favoriet kan hier met een 10045 rijden, wel risicovol, maar het is mogelijk. Ik ga de managers die op die manier proberen EP te sparen in s4 keihard aanvallen met 5 EP in s4. Als dat lukt, en ze liggen maar een paar seconden achter, dan zijn ze teveel energie kwijt om dat kleine gaatje dicht te rijden en te moe om de sprint van mijn renner te winnen.
Eigenlijk moet mijn renner ook wel aanvallen, want zijn sprint is slecht.
Een andere reden om voor 4 EP te kiezen in s4, is in de hoop dat er een knecht bij blijft met 5 EP. In de praktijk zal dit heel moeilijk zijn, de knecht moet zeker even goed zijn qua combo-GV-ondergondbonus als zijn kopman. En zelfs als knecht en kopman even goed zijn in deze race, dan is de kans nog groot dat de knecht moet lossen met 1 EP meer dan zijn kopman in s4.

Als de tactiek met 4 EP in s4 van de kopman wel lukt en de knecht blijft erbij en ze zitten samen in de kopgroep ; dat is dan uiteraard de beste tactiek. Ik heb daar persoonlijk niet veel vertrouwen in, ondanks dat mijn kopman een hele goede knecht heeft die bijna net zo goed is.

Maar ik heb de tactische wijsheid helaas niet in pacht, en het blijft een spelletje van keuzes maken. Misschien is die 4 EP in s4 juist wel goed in deze CFF versie. Ik vertrouw op mijn ervaring, want etappe 2 van de Vuelta uit de oude CFF is bijna identiek aan deze race. Het verschil is alleen dat die ongeveer 10 tot 15km langer was en de secties zagen er iets vlakker uit dan nu het geval is wat misschien niet eens uitmaakt.

Afijn, we gaan het zien vanavond. Mijn tactiek is natuurlijk risicovol in s1, en het zou kunnen dat het niet lukt dat de kopman er op het vlakke weer bij komt. En dan heb ik een "achter de feiten aanrijden" tactiek die bijna nooit succesvol is. Immers, profiteren van de slipstream van een snellere groep is bijna altijd beter dan profiteren van de slipstream van een langzamere groep.
Een mijns inziens "standaard tactiek" voor deze etappe is een 20055 met een kopman die goed genoeg is en ongeveer bij de beste 10 renners van deze rit staat qua GV.

Ik kies voor een "no guts, no glory" tactiek met die 1 EP in s1 en daardoor een krachtigere 5 in s5 met misschien een aanval in s4.
Vol voor de overwinning met een 2e favoriet, als het niet lukt, dan maar 10e of zoiets. In ieder geval geprobeerd, en met de slechte sprint skills van mijn kopman lijkt het mij verstandig om risico te nemen. Ik heb hem niet laten rusten, maar 97/100 is meer dan goed genoeg en mijn kopman heeft 2 actieve weer icoontjes in de aankomende rit, dus misschien is die 1 EP in s1 dan niet eens zo een risico.
Maar goed, iedereen maakt andere tactische keuzes en dat maakt dit spelletje juist zo leuk.  :)

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #116 on: March 29, 2019, 01:53:39 PM »
Helder. En zon, kou en regen zijn gewoon 'bonussen'.
Een wind icoontje is ook gewoon een bonus.
Maar als er wind staat kan dat een grote invloed hebben op het koersverloop, zoals Sjiz al aangeeft.
Dus als je renner in een etappe met wind een wind icoontje heeft, dan krijgt hij een bonus zodat hij beter presteert net zoals bij de andere weer icoontjes als die actief zijn. Vertrouwen op het wind icoontje en daardoor minder EP inzetten in een etappe met wind, het is mogelijk dat dat niet verstandig is, want etappes met wind kunnen meer energie kosten om niet te lossen. Want 1 EP meer of minder in een sectie heeft een veel groter effect dan het effect van de bonus van een wind icoontje in die sectie, volgens mij.

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #117 on: March 29, 2019, 02:00:44 PM »
Interessant!

Zowel Magnussen als Vangen rijden in de vrije rol, want kopman Hals moet ook gewoon de kasseien over geholpen worden. Het risico dat ze gelost woden in sectie 1 (door een 10055 te doen), kan door Vangen nog wel worden opgevangen (sorry, kon het niet laten) met 68 vlak. Die komt in z'n eentje wellicht wel terug. Magnussen heeft 56 vlak. Da's wellicht niet zo handig. Die is gewoon 1e favoriet en met 67 sprint moet 'ie de sprint gewoon winnen van wie dan ook die er nog aan hangt (in combinatie met zijn 71 kasseien). 20055 is dan wellicht veilig, maar ook een zeker overwinning, gevoelsmatig. Wellicht is het voor Vangen wel een idee om 10055 te rijden. Hoe kijk je daar tegen aan?

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #118 on: March 29, 2019, 02:28:02 PM »
Een renner in een vrije rol of een renner als kopman, dat maakt een groot verschil in de te kiezen tactiek. De kopman heeft sowieso een dubbele positieve bonus in s1, de vrije rol renner heeft geen bonussen en geen knechten die hem helpen.
Ik zou met een vrije rol niet met 1 EP starten, dat lijkt mij teveel risico.
Mijn renner die als 3e favoriet staat en die waarschijnlijk een vrije rol krijgt, zal zeker met 2 EP starten en gokt er dus niet op dat als het misgaat hij met zijn 66 vlak terug kan komen in s2.
Uiteraard weet ik pas achteraf of mijn tactische keuzes goed zijn.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #119 on: March 29, 2019, 02:33:25 PM »
Je kopman start met 2 EP, en hij is een betere renner (zelfs 1e favoriet) dan de vrije rol renner die met 1 EP start.
Dat lijkt me dan geen goede tactische keuze om je vrije rol renner weer in de kopgroep van je kopman te krijgen in s2.
Daarvoor is het tempo van je kopman/de kopgroep te hoog.