Author Topic: Seizoen 1 : allemaal in de derde divisie  (Read 77124 times)

Valderend

• Full Member
  • Valderend - 1A
    • View Profile
Re: Koersen S1: allemaal in de derde divisie
« Reply #135 on: March 29, 2019, 09:24:07 PM »
Hmm dat ging minder als gehoopt. Met de nr2 en 3 favoriet maar een 5e en 6e plek.
Nr 2 ging met 10055 van start en nr 3 ging in een vrije rol met 20055 van start.
Echter werd de nr 3 5e en nr 2 6e . Bijkomend nog dat de nr 3 in sectie 4 in de 2e groep zat. :o

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #136 on: March 29, 2019, 11:11:41 PM »
etappe 3 PN :
Perfecte race !  8)
Kopman Fagan kreeg in de eerste twee secties dit symbooltje.
S1 : Fagan geïsoleerd in de kopgroep van maar 5 renners.
S2 : 6 renners maakten de aansluiting waaronder (zoals verwacht) knecht Hamilton en vrije rol Gailes.
S3 : Ook zoals verwacht, geen wijzigingen, nog steeds 11 renners in de kopgroep (een knecht kan hier zelfs met 0 EP knechten).
S4 : Demarrage ! Fagan solo aan de leiding ! Op 0:09" de 1e favoriet-concurrent samen met vrije rol/ 3e favoriet Gailes.
Daarachter solo een renner op al 0:19" en een achtervolgingsgroepje van maar 4 renners waaronder knecht Hamilton op 0:22"
S5 : Een waanzinnig hoog tempo van Fagan zorgt ervoor dat hij solo en met gemak deze etappe wint.  :)
Gailes hoefde uiteraard geen kopwerk te doen met zijn kopman solo vooruit. Dus Gailes won de sprint-á-deux van de 1e favoriet.

Heel tevreden met deze overwinning en 2e plaats. Knecht Hamilton finisht als 9e.

Proficiat met je 1e overwinning, Zatarra ! 
Ook MarnixStar proficiat met de overwinning, al in totaal 3 lees ik, goed bezig !
En ook de zeer goede uitslagen van de renners van GinneR en Hakkie zijn een felicitatie waard.

wacco

• Full Member
    • View Profile
« Reply #137 on: March 30, 2019, 01:46:16 AM »
Gotver 5de. Ik had een sponsor voor 4de staan.  :'(

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #138 on: March 30, 2019, 06:49:19 AM »
Nou, de etappe vanmorgen was niet zo'n succes. De troeven werden er op de heuvels afgepoefd. Wel staan Hals, Vangen en Magnussen resp. 4e, 7e en 10e in het klassement. Wordt nog een uitdaging om er 2 in de top10 te houden, denk ik. Maar ze mogen 20055 gaan rijden allen. Eens zien wat het dan wordt.

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #139 on: March 30, 2019, 07:37:49 AM »
Nou, de etappe vanmorgen was niet zo'n succes. De troeven werden er op de heuvels afgepoefd. Wel staan Hals, Vangen en Magnussen resp. 4e, 7e en 10e in het klassement. Wordt nog een uitdaging om er 2 in de top10 te houden, denk ik. Maar ze mogen 20055 gaan rijden allen. Eens zien wat het dan wordt.

Vanwaar de keus van een 5 in een vlakke sectie?

20015, 10015, 10005 lijkt me allemaal veel logischer (hangt van de kwaliteiten van je renner af).

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #140 on: March 30, 2019, 07:52:51 AM »
De rit van vanmorgen pakte heel goed uit: met veel gesleur verloor klassementsleider Max De Haas maar 4'34. Hij zakt daardoor naar plek 4 op maar 21 seconden.

Maar ik bleek ook iets totaal verkeerd te hebben ingeschat: Jan-Willem Bakker werd nog 20e met een veel te verdedigende tactiek, sectie 3 reed hij nota bene op kop van de kopgroep. Hij is nu 4 keer knecht geweest en staat nu 5e in het klassement op 34 seconden. Dat had dus nog beter kunnen zijn. Maar misschien maakt hij nog kans op de eindzege: hij kan de vijfde favoriet uitdagen. De eerste 3 van het klassement zijn geen favoriet. Hij kan ook de nummer 6 van het klassement, die 1 seconde achter hem staat, uitdagen. Die renner won al de TDU.

Blijkbaar is het klimniveau in mijn divisie niet zo hoog.

B.E-L

• Sr. Member
  • PDM_cycling_team
    • View Profile
« Reply #141 on: March 30, 2019, 08:58:04 AM »
Vlak de nr 7 van het algemeen klassement niet uit. ;)  Die krijgt als 3e favoriet van deze rit de eerste favoriet mee als knecht. Ben alleen wel bang dat het niet genoeg zal zijn om die halve minuut op de nr 6 in te halen, maar hopelijk stijgen we nog 1 of 2 posities door renners die zichzelf overschatten op het laatste heuveltje.

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #142 on: March 30, 2019, 09:02:44 AM »
Vlak de nr 7 van het algemeen klassement niet uit. ;)  Die krijgt als 3e favoriet van deze rit de eerste favoriet mee als knecht. Ben alleen wel bang dat het niet genoeg zal zijn om die halve minuut op de nr 6 in te halen, maar hopelijk stijgen we nog 1 of 2 posities door renners die zichzelf overschatten op het laatste heuveltje.

Ja, dat lijkt me naast Nardello de grootste concurrent, maar 40 seconden is wel veel. Het stomme is dus dat Bakker er nog veel beter voor had kunnen staan.

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #143 on: March 30, 2019, 09:25:53 AM »

Vanwaar de keus van een 5 in een vlakke sectie?

20015, 10015, 10005 lijkt me allemaal veel logischer (hangt van de kwaliteiten van je renner af).

Oh, omdat ik er weer blind vanuit ga dat je 12 EP moet gebruiken. Dit is dus weel zo'n race waarbij dat niet hoeft? Wat als de concurrentie wel 5 inzet op het vlakke, dan worden mijn renners er toch afgereden? Kan ik omgekeerd dan de concurrentie er niet afrijden?

Magnussen is 56 vlak/11 heuvel, Hals 57/25, Vangen 68/28. Van die drie is Hals de beste heuvelaar omdat hij ook 62 explo heeft.

Magnussen op 20015, Hals ook 20015, Vangen 10005. Lijkt me dan het beste?

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #144 on: March 30, 2019, 09:28:37 AM »
Renners met zo weinig heuvel kunnen dan denk ik weer geen 0 rijden in sectie 2 en 3, maar misschien dat iemand anders daar ook wat over kan zeggen? Ik zou dan eerder voor 21135 of 31125 gaan, denk ik.
« Last Edit: March 30, 2019, 09:33:20 AM by Hakkie2 »

Valderend

• Full Member
  • Valderend - 1A
    • View Profile
« Reply #145 on: March 30, 2019, 10:16:03 AM »
Zonder een wind icoontje wordt je er bijna nooit op het vlakke af gereden.
Gebruik bijna standaard een 0 op een vlak gedeelte.
Alleen knechten iets hoger om te kunnen terugkeren naar de kopgroep

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #146 on: March 30, 2019, 10:16:11 AM »
etappe 4 PN :
Uiteraard werd het AK helemaal op zijn kop gezet door deze etappe waarvoor mijn team geen renners had.
Gailes, Hamilton en J.Fagan hadden respectievelijk maar 0, 1 en 2 op klimmen.
Toch wel voor mij verrassend zijn er 2 SPORTLIFE-renners die er nu redelijk goed voor staan in het AK.
Odom kan zich redelijk handhaven en staat momenteel zelfs 5e op 2:36"
En kopman van de dag, heuvelvlak-renner Montgomery (met 22 klim) maakt een reuzensprong voorwaarts in het AK, en het lukte hem zelfs om puntjes te sprokkelen in deze etappe met een 24e plaats. Hij staat nu 10e in het AK op 3:28"

Montgomery is de team captain van vanavond en staat zowaar als 5e favoriet.
Dus er gaan zeker punten gescoord worden in het AK, wat ik vooraf aan PN niet verwacht had. Ook Odom zal AK-punten gaan scoren.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #147 on: March 30, 2019, 10:55:06 AM »
De laatste sectie bepaald voor een groot gedeelte het GV en heeft dus ook een groot effect op de vlakke secties daarvoor.

Bijvoorbeeld ; renners met een hele hoge vlak maar met hele slechte heuvel-combo skills, zullen toch echt EP moeten inzetten op het vlakke om niet te worden gelost.

Een renner met redelijk goede heuvel-combo skills maar een lage vlak ; zijn lage vlak is beter (door de betere GV) dan de renners uit het voorbeeld hierboven.
Deze renner is door zijn lage vlak ook niet echt geschikt voor deze etappe, maar hij moet alleen opletten in s1 en voor de zekerheid ook opletten in s4 waar er aanvallen geplaatst kunnen worden of het tempo verhoogd wordt.
Dus afhankelijk van hoe goed hij is in deze etappe zou een 30015 een mogelijkheid zijn.

De renners uit het voorbeeld moeten toch echt met tactieken rijden die Hakkie al ongeveer aangeeft ; dus 41115 of en dit is veel meer risico een 31125 maar als dit lukt is dat de beste tactiek. Toch, heel veel risico, want s1 is namelijk voor zulke renners heel belangrijk, ik zou daar eerder voor 4 EP of zelfs 5 EP kiezen.
Je zou met zulke renners zelfs kunnen overwegen om niet met 5 EP te finishen. Dat zou een betere schade beperkende tactiek kunnen zijn dan een tactiek waar je achter de feiten aanfietst en veel tijd verliest op het vlakke. Nog meer tijd dan erbij zitten op het vlakke en niet veel EP over te houden voor s5 en daardoor daar veel tijd verliest. Dus een 41124 of 51123.
Immers, profiteren van de slipstream van een snellere groep levert in die 4 vlakke secties iets meer op dan het verlies door 1 of 2 EP minder in de allesbeslissende laatste sectie.
In deze CFF versie en ook omdat de concurrentie nu  niet zo groot is want het is een 3e divisie, lijkt mij een 41115 tactiek voor zulke renners misschien wel het beste advies. En er staat gelukkig geen wind, wat de tactieken in deze etappe veel zouden veranderen met name voor niet-geschikte renners. De wind heeft namelijk het meeste effect op de vlakke secties, wat in het echt ook zo is.

Voor geschikte renners is de tactiek in deze etappe eenvoudig ;
mijn 5e favoriet heeft de keuze tussen een 00005 en 10005.

Ook wel geschikte renners maar minder goed (die bijv. als 20e kunnen finishen) zullen een 10005/10015/20005/20015 rijden en als hun vlak laag is dan zeker overwegen om een puntje erbij te doen in s1.
Zoals je op het race plaatje kan zien, zijn s1 en s5 beslissend in deze etappe.
Knechten en vrije rollen moeten ook opletten in s4 en overwegen om daar 1 EP of misschien zelfs 2 EP in te zetten. Er zullen concurrenten zijn die met hun goede knecht een 31152 rijden, dus wordt het tempo flink opgevoerd in s4.
Mijn kopman maakt zich niet druk om het verwachte hogere tempo in s4. Met zijn favorieten status (en toch heeft hij maar 55 vlak) en met zijn oplopende positieve kopmanbonus per sectie en doordat hij daar naar verwachting nog een knecht bij zich heeft in s4 die hem voorin houdt, kan hij ondanks verwachte aanvallen in s4 met 0 EP volgen.
« Last Edit: March 30, 2019, 10:57:06 AM by Vos »

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #148 on: March 30, 2019, 11:27:23 AM »
Oh, omdat ik er weer blind vanuit ga dat je 12 EP moet gebruiken.

Wanneer minder dan 12 EP inzetten ?

Dit heeft te maken met de "zwaarte" van 1 EP.
Dus waar 1 EP meer effect heeft dan 1 EP op een andere ondergrond.
Trouwens, ook hoe dichter bij de finish, des te "zwaarder" 1 EP telt.
Maar dit terzijde, want dit effect is heel klein vergeleken bij het effect van de "zwaarte" van 1 EP qua ondergrond.

De volgorde van de "zwaarte" van 1 EP =
1. Bergen
2. Heuvels
3. Kasseien
4. Vlak
5. Afdaling

Dus de "zwaarte" van 1 EP houdt in dat die ene EP veel meer effect heeft in de bergen dan diezelfde ene EP in een afdaling.
Dit is in het echt ook zo / logisch dus.
Vanwege deze volgorde van "zwaarte" van 1 EP, is het zelfs het beste om altijd 0 EP in te zetten in een afdaling. De energie is elders veel harder nodig en zonde om energie in te zetten in een afdaling.
Trouwens ; er is een uitzondering op deze regel. In sommige etappes die met een afdalings-sectie finishen, dan kan je overwegen om met een favoriet 1 EP in te zetten in s5 om voor de etappe winst te gaan.

De volgorde van de "zwaarte" van 1 EP is heel belangrijk. En zelfs bepalend voor het aantal in te zetten EP.
Natuurlijk zijn de stats van de renner qua ondergrond en GV voor de race ook bepalend.
Bijvoorbeeld een sprinter rijdt in een vlakke etappe met veel minder dan 12 EP (omdat vlak maar als 4e staat in de volgorde van de "zwaarte" van 1 EP) terwijl een niet-sprinter vaak alle 12 EP nodig heeft om niet te lossen.

Zijn er bijvoorbeeld veel vlakke secties, dan kan/moet je overwegen om minder dan 12 EP in te zetten.
Het aantal in te zetten EP is natuurlijk ook afhankelijk van hoe goed je renner is. Bijvoorbeeld als favoriet kan je met minder EP rijden in een rit met vlakke secties dan een niet-favoriet.

In de bergen telt 1 EP het zwaarst, daar heb je alle 12 EP nodig, zelfs de 1e favoriet.
Dat geldt ook voor pure heuvel-ritten en pure kassei-ritten.

Als favoriet kan je soms slim zijn door met een extra sterke 5 EP te finishen.
Bijvoorbeeld in etappe 3 PN, CFFCC, reed mijn kopman(2e favoriet) een 10055, dus met 11 EP ipv 12 EP.
Vanwege de 3 kassei-secties moeten bijna alle andere renners die race gewoon met 12 EP rijden.
En heuvels staat in de volgorde nog hoger dan kasseien, dus bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race heeft een favoriet toch echt alle 12 EP nodig ondanks dat er daar ook 1 echt vlakke en 1 semi-vlakke sectie in zit (F^FHHH).
De 1e favoriet kan daar misschien een trucje uithalen door daar met 00335 te koersen (= 11 EP ), maar dan moet hij wel een goede knecht hebben want veel voor de AGR geschikte renners rijden daar een 00345 met een knecht die hun hard en maximaal lanceert in s4 waar bijna alle kopmannen al geïsoleerd zitten vanwege het te verwachten koersverloop.
Als er wind staat in de AGR, dan wordt er tactisch vaak anders gekoerst dan ik hier omschrijf.

Valderend

• Full Member
  • Valderend - 1A
    • View Profile
« Reply #149 on: March 30, 2019, 11:30:33 AM »
Je mist alleen het stukje nog dat als je na 4 secties maar 1EP gebruikt hebt dat de 5EP die je in sectie 5 gebruikt meer waard zijn dan als je na 4 secties al 7EP gebruikt hebt.