Vos, fantastisch! Ik begin het steeds meer door te krijgen. Niet alleen de sectie zelf zou het aantal EP moeten bepalen, ook de andere secties, die samen de GV vormen van een etappe.
Dus, samengevat. Ik heb één kopmen en twee renners in de vrije rol. Kopman moet 31125 rijden, renners in vrije rol 41124. Of nouja, 'moet'; dit is een goede optie?
Vergeet de belangrijke knechtenrol niet.
De knecht moet er in s4 bijzitten om de hele belangrijke extra bonus aan zijn kopman te geven die hem dan in s5 krijgt.
Per sectie telt de ondergrond-skills voor die sectie, maar ook de GV voor de gehele race telt in die sectie.
Het is dus altijd een combinatie met GV per sectie.
Je tactieken lijken mij een goede optie.
Maar zonder skills en randvoorwaarden te weten, kan ik niet echt zeggen of ik ook met die tactieken zou koersen.
Gewoon proberen naar je eigen inzicht, en leerzaam als het fout gaat, dan leer je beter je eigen renners kennen, en belangrijker, dan ontwikkel je een goed tactisch gevoel voor dit spelletje.
Hoewel er ook managers zijn die alles met berekening koersen. Maar dat is mij teveel werk, ik koers liever ff snel op gevoel zodat ik tijd genoeg heb om het forum vol te schrijven.

Je tactieken zien er in ieder geval logisch uit, dus dat doe je goed, dat is het belangrijkste.
Namelijk ; elke race heeft een eigen signatuur / een eigen ritme / een eigen koersverloop.
Dus welke secties zijn belangrijk en misschien zelfs beslissend. Door het race-plaatje goed te "lezen" kan je dat vaak al zien.
De signatuur/ritme/koersverloop van deze race is ;
s1 ; belangrijk om mee te zitten
s2 en s3 ; "loze" secties waarin vermoedelijk niet veel gebeurt.
Nu niet het geval, maar in div. 1A kan s2 heel soms tricky zijn door managers die met één van de echt goede knechten 55200 rijdt.
s4 ; zeker rekening houden met aanvallen of tempoverhogingen. Kopmannen, geschikt voor deze race, kunnen gewoon 0 EP inzetten.
s5 ; allesbeslissend !
Met zo min mogelijk energie meezitten op het vlakke in het voorste peleton/kopgroep, en met een zo sterk mogelijke 5 EP finishen (dus hoe minder je totaal ingezette EP is in een race, des te krachtiger is de 5 EP in s5) en zo hard mogelijk gelanceerd worden een knecht, en nog belangrijker, er moet een knecht bij de kopman zitten in s4 vanwege de extra bonus die de kopman dan krijgt in de finale-s5.
Mijn knecht ( heeft goede vlak en 4 GV minder dan zijn kopman ) rijdt in een 31125. Dit kan beter (bijv. 21115) maar dat is meer risico en ik wil dat hij zeker weten bij zijn kopman zit in s4 en hem hard kan lanceren, want s5 is allesbeslissend voor de kopman.
Een mindere renner met knecht in s4 kan makkelijk winnen van een betere renner zonder knecht in s4. Een mindere renner kan ook winnen van een betere renner door met 1 EP minder dan zijn concurrent te koersen.
Ik kies waarschijnlijk voor een 00005 tactiek met mijn 5e favoriet, als de overige favorieten voor een 10005 tactiek kiezen dan gaat het voor hun moeilijk worden om die SPORTLIFE-renner in de finale bij te houden die met een krachtigere 5 koerst.
Natuurlijk niet verstandig om dit vooraf aan de etappe op het forum op te schrijven, want de kans is er dat de concurrentie mee leest.
Maar het is nu maar de 3e divisie waar de belangen niet groot zijn, plus dat de echte punten in de grote rondes, klassiekers en beide WK's liggen, dus een etappe in een kleine ronde is voor mij niet zo belangrijk.
In 1A met een 5e favoriet ga ik natuurlijk vooraf geen tactieken op het forum schrijven.^^