Author Topic: Seizoen 1 : allemaal in de derde divisie  (Read 77123 times)

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
Re: Koersen S1: allemaal in de derde divisie
« Reply #150 on: March 30, 2019, 11:38:20 AM »
Je mist alleen het stukje nog dat als je na 4 secties maar 1EP gebruikt hebt dat de 5EP die je in sectie 5 gebruikt meer waard zijn dan als je na 4 secties al 7EP gebruikt hebt.

De 1 EP uit mijn voorbeeld is niet een ingezette 1 EP in een sectie.
Het is hoe zwaar 1 EP telt vergeleken met 1 EP op een andere ondergrond.
Ik had ook 150 EP kunnen opschrijven ipv 1 EP, zeg maar.

En het klopt wat je schrijft ; hoe minder EP je gebruikt in een tactiek, des te krachtiger is de 5 EP in s5.
Dat had ik gisteren al opgeschreven, misschien dat ik het daardoor niet vermeld heb.
En het is eigenlijk ook niet het onderwerp van mijn tekst, maar wel nog een keer het vermelden waard inderdaad.
Wat dat is namelijk de reden om met minder dan 12 EP te koersen.
« Last Edit: March 30, 2019, 11:39:56 AM by Vos »

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #151 on: March 30, 2019, 11:49:56 AM »
En voor nieuwkomers ;
De volgorde van de "zwaarte" van 1 EP bepaalt dus hoeveel EP in te zetten in een race.
Maar het bepaalt ook met hoeveel EP er gefinished wordt.
Vooral in divisie 1A waar er heel veel goede concurrentie is, zijn er veel ritten waar zelfs de favorieten niet eens met 5 EP finishen.

Die favorieten kunnen bijvoorbeeld in een pure berg etappe (MMMMM, en bergen is nr1 in de volgorde van zwaarte) geen 5 EP sparen tot de finish omdat ze er dan in een eerdere sectie er af gereden worden. En een "achter de feiten aanrijden" tactiek is meestal niet succesvol.
Het ligt ook aan het race plaatje hoeveel EP waar in te zetten, dus het race plaatje goed "lezen".
Als het een etappe is met in de eerste 4 secties een 2e categorie berg, en s5 is een buitencategorie supersteile berg, dan kan het tactisch wél beter zijn om 5 EP over te houden voor de slot klim, die beslissend is en waar grote tijdverschillen ontstaan, zoals je al kan zien als je het "race-plaatje" goed leest.

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #152 on: March 30, 2019, 12:35:27 PM »
Mooi werk Vos!

Misschien even opslaan in een soort FAQ? Want dit topic zal op een gegeven moment wegzakken, een nieuwkomer zal dan niet snel op pagina 10 van dit topic uit komen.

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #153 on: March 30, 2019, 12:51:50 PM »
Vos, fantastisch! Ik begin het steeds meer door te krijgen. Niet alleen de sectie zelf zou het aantal EP moeten bepalen, ook de andere secties, die samen de GV vormen van een etappe.

Dus, samengevat. Ik heb één kopmen en twee renners in de vrije rol. Kopman moet 31125 rijden, renners in vrije rol 41124. Of nouja, 'moet'; dit is een goede optie?

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #154 on: March 30, 2019, 01:05:33 PM »
Mooi werk Vos!

Misschien even opslaan in een soort FAQ? Want dit topic zal op een gegeven moment wegzakken, een nieuwkomer zal dan niet snel op pagina 10 van dit topic uit komen.
Dank je.

Ik denk dat het té subjectief is om in een FAQ opgeslagen te worden.
Dit is namelijk hoe ik tegen het koersen aankijk.
En ik vind het nu wel leuk om deze "top-secret" via forum te delen vanwege de huidige forumlezers. Ik weet niet of dat in de toekomst ook zo is, en dan kan ik het zonde vinden dat ik sommige gasten wijzer maken qua tactieken. Plus als iedereen gaat koersen zoals ik dat doe, dan win ik bijna nooit meer.  ;) Dus beter geen FAQ hiervan maken^^ Het is nu de 3e divisie ; stel dat mijn team volgend seizoen in 1A koerst, dan had ik sommige informatie niet per forum gedeeld ivm concurrentie, maar via pm, bijvoorbeeld naar Zatarra die misschien wat informatie kon gebruiken of wanneer en hoeveel EP in te zetten en hoe een race te "lezen".

En veel hiervan schrijf ik naar nieuwkomers waar ik meestal officieus mentor van ben, met misschien wel als beste tip om bij twijfel, dan te bedenken hoe ze in het echt zouden koersen in die rit, dat werkt meestal redelijk goed en is ook het meeste fun.

Trouwens, veel uit deze teksten schrijf ik ook naar zeer ervaren buitenlandse managers waarmee ik het af en toe o.a. over tactiek heb. Die vinden het soms ook leerzaam, en ik leer weer van hun visie op tactiek/het koersen, die soms net iets anders is dan de keuzes die ik maak. Ik weet dus dat de meningen verdeeld zijn onder ervaren managers. En iedereen maakt andere keuzes. Hoewel het bij zeer ervaren managers vaak is, neem ik veel risico of iets minder risico. Bijvoorbeeld er is een Nederlandse manager (niet ik, iemand anders) die heel vaak op het randje koerst van wat mogelijk is, en daarmee vaak heel succesvol is, daarvoor moet je wel durven en niet abng zijn dat het misgaat, vandaar dat er veel ervaren managers zijn die niet zo koersen. Hij heeft zijn tactische skills verkregen door veel te experimenteren en van elke ervaren manager wat tactische tips over te nemen, info die hij zelf/naar zijn eigen tactisch inzicht gefilterd heeft. Zo iemand zal niet graag zien dat er een FAQ werd gemaakt van zijn tactisch koersinzicht. Plus dat de tactische meningen onder ervaren managers verdeeld zijn, is al reden genoeg om er geen FAQ van te maken.
Een aparte topic over tactieken zal ook niet werken, volgens mij. Reken maar dat er veel buitenlandse managers dan meekijken op die Nederlandstalige topic en gaan anticiperen op die tactieken waardoor ze niet meer zo succesvol zijn. De concurrentie moet je natuurlijk niet wijzer maken.  ;) In het verleden heb ik dit al wel vaker gezien, de spaarzame keren dat het over tactieken ging op NL-talige forum, want veel ervaren managers (bijna allemaal) willen hun eigen tactieken liever niet met iedereen delen. Dan doen ze via pm en dan ligt het er aan wie het is.

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #155 on: March 30, 2019, 01:36:05 PM »
Vos, fantastisch! Ik begin het steeds meer door te krijgen. Niet alleen de sectie zelf zou het aantal EP moeten bepalen, ook de andere secties, die samen de GV vormen van een etappe.

Dus, samengevat. Ik heb één kopmen en twee renners in de vrije rol. Kopman moet 31125 rijden, renners in vrije rol 41124. Of nouja, 'moet'; dit is een goede optie?

Ja, GV is veel belangrijker dan ondergrondbonus. Een renner met 70 vlak en 10 op heuvel, dalen, explo en techniek lost hier in het vlakke deel, iemand met 25 vlak en 70 op heuvel en ook hoog op dalen e.d. lost niet met een 0 in sectie 2. GV is essentieel in dit spel.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #156 on: March 30, 2019, 01:36:41 PM »

Vergeet de belangrijke knechtenrol niet.
De knecht moet er in s4 bijzitten om de hele belangrijke extra bonus aan zijn kopman te geven die hem dan in s5 krijgt.

Per sectie telt de ondergrond-skills voor die sectie, maar ook de GV voor de gehele race telt in die sectie.
Het is dus altijd een combinatie met GV per sectie.

Je tactieken lijken mij een goede optie.
Maar zonder skills en randvoorwaarden te weten, kan ik niet echt zeggen of ik ook met die tactieken zou koersen.
Gewoon proberen naar je eigen inzicht, en leerzaam als het fout gaat, dan leer je beter je eigen renners kennen, en belangrijker, dan ontwikkel je een goed tactisch gevoel voor dit spelletje.
Hoewel er ook managers zijn die alles met berekening koersen. Maar dat is mij teveel werk, ik koers liever ff snel op gevoel zodat ik tijd genoeg heb om het forum vol te schrijven.  :))
Je tactieken zien er in ieder geval logisch uit, dus dat doe je goed, dat is het belangrijkste.
Namelijk ; elke race heeft een eigen signatuur / een eigen ritme / een eigen koersverloop.
Dus welke secties zijn belangrijk en misschien zelfs beslissend. Door het race-plaatje goed te "lezen" kan je dat vaak al zien.
De signatuur/ritme/koersverloop van deze race is ;
s1 ; belangrijk om mee te zitten
s2 en s3 ; "loze" secties waarin vermoedelijk niet veel gebeurt.
Nu niet het geval, maar in div. 1A kan s2 heel soms tricky zijn door managers die met één van de echt goede knechten 55200 rijdt.
s4 ; zeker rekening houden met aanvallen of tempoverhogingen. Kopmannen, geschikt voor deze race, kunnen gewoon 0 EP inzetten.
s5 ; allesbeslissend !
Met zo min mogelijk energie meezitten op het vlakke in het voorste peleton/kopgroep, en met een zo sterk mogelijke 5 EP finishen (dus hoe minder je totaal ingezette EP is in een race, des te krachtiger is de 5 EP in s5) en zo hard mogelijk gelanceerd worden een knecht, en nog belangrijker, er moet een knecht bij de kopman zitten in s4 vanwege de extra bonus die de kopman dan krijgt in de finale-s5.
Mijn knecht ( heeft goede vlak en 4 GV minder dan zijn kopman ) rijdt in een 31125. Dit kan beter (bijv. 21115) maar dat is meer risico en ik wil dat hij zeker weten bij zijn kopman zit in s4 en hem hard kan lanceren, want s5 is allesbeslissend voor de kopman.
Een mindere renner met knecht in s4 kan makkelijk winnen van een betere renner zonder knecht in s4. Een mindere renner kan ook winnen van een betere renner door met 1 EP minder dan zijn concurrent te koersen.

Ik kies waarschijnlijk voor een 00005 tactiek met mijn 5e favoriet, als de overige favorieten voor een 10005 tactiek kiezen dan gaat het voor hun moeilijk worden om die SPORTLIFE-renner in de finale bij te houden die met een krachtigere 5 koerst.
Natuurlijk niet verstandig om dit vooraf aan de etappe op het forum op te schrijven, want de kans is er dat de concurrentie mee leest.
Maar het is nu maar de 3e divisie waar de belangen niet groot zijn, plus dat de echte punten in de grote rondes, klassiekers en beide WK's liggen, dus een etappe in een kleine ronde is voor mij niet zo belangrijk.
In 1A met een 5e favoriet ga ik natuurlijk vooraf geen tactieken op het forum schrijven.^^

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #157 on: March 30, 2019, 01:43:38 PM »
Haha, nou, in ieder geval genoeg info om tot een keuze te komen. En dan zie ik vanavond wel of ik de juiste heb gemaakt en hoe het verloop is geweest :-).

Ben benieuwd of ik wat kan scoren in het AK :).

Hals - kopman - 31125
Sorheim - knecht - 42240
Opdal - knecht - 42240
Magnussen - vrije rol - 41124
Vangen - vrije rol - 41124

Sorheim en Opdal hebben allebei een vlak ongeveer gelijk aan Hals (52 en 64 om 57), maar hun heuvel is aanzienlijk beter (62 en 63 om 25), waardoor hun GV voor deze rit hoger is en ze op het vlakkere makkelijker meekomen. Zo moeten ze haast wel tot s4 bij Hals kunnen blijven, denk ik.
« Last Edit: March 30, 2019, 01:47:12 PM by Zatarra »

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #158 on: March 30, 2019, 01:43:44 PM »
Ja, GV is veel belangrijker dan ondergrondbonus. Een renner met 70 vlak en 10 op heuvel, dalen, explo en techniek lost hier in het vlakke deel, iemand met 25 vlak en 70 op heuvel en ook hoog op dalen e.d. lost niet met een 0 in sectie 2. GV is essentieel in dit spel.

Klopt en belangrijk om te weten.
Per sectie is het altijd een combo van ondergrondbonus en GV. De GV is hierin veel en veel belangrijker.
Uiteraard tellen er nog megaveel andere dingen een minibeetje mee per sectie, maar dat stelt in verhouding niets voor vergeleken met deze 2 belangrijkste factoren per sectie.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #159 on: March 30, 2019, 01:48:57 PM »
En ook goed om te weten ;
als de ondergrond verandert naar een ondergrond waar 1 EP "zwaarder" telt, dan is het vaak tactisch het beste om veel EP in te zetten.

In dit geval van een FFFFH etappe ; in de eerste 4 secties gebeurt dit niet.
Maar s4 vlak gaat naar s5 heuvels, en heuvels staat veel hoger in de "zwaarte van 1 EP" ranking.

Vos

• Hero Member
  • SPORTLIFE ( 1A )
    • View Profile
« Reply #160 on: March 30, 2019, 01:51:16 PM »
Succes !  :)

WinterIsComing

• Hero Member
  • WinterIsComing (1a)
    • View Profile
« Reply #161 on: March 30, 2019, 02:37:39 PM »
Mooie Parijs-Nice tot nu toe. Valentijn Teffer slaat zijn slag in de klimheuvelrit. Hij wint en neemt de leiding over. Hij gaat ruim aan kop.

B.E-L

• Sr. Member
  • PDM_cycling_team
    • View Profile
« Reply #162 on: March 30, 2019, 05:49:32 PM »
Er is ook een Spaans FAQ topic over tactieken. Zal kijken of ik die binnenkort kan vertalen naar het Nederlands en dat we die kan kunnen gaan aanvullen.

Hakkie2

• Hero Member
  • DeRodeVod (1a)
    • View Profile
« Reply #163 on: March 30, 2019, 07:11:37 PM »
Bakker derde in de rit. Helaas werd het gat niet groot genoeg, hij blijft steken op plek 3 in het klassement. Heb ik denk ik toch de eindzege vergooid door hem 4 etappes te laten knechten en vooral etappe 4 veel te behoudend te koersen. Maar wie verwacht er dan ook iets in die etappe van een slechte klimmer die bang is voor afdalingen en de bochten vierkant neemt?

Jan-Willem Bakker   Leeftijd : 19   Salaris : 833
Conditie : 25   Sprinten : 49   Klimmen : 45
Vlak : 63   Kasseien : 47   Techniek : 0
Dalen : 15   Heuvels : 67   Explosiviteit : 71
Tijdrijden : 10   Knechten : 39   

Max de Haas, 15 klimmen en 4 dalen, wordt 4e in het eindklassement. De anderen 8, 13 en 16.
« Last Edit: March 30, 2019, 07:13:12 PM by Hakkie2 »

Zatarra

• Hero Member
  • Zatarra - division 1a
    • View Profile
« Reply #164 on: March 30, 2019, 07:32:06 PM »

Hals - kopman - 31125
Sorheim - knecht - 42240
Opdal - knecht - 42240
Magnussen - vrije rol - 41124
Vangen - vrije rol - 41124

Ha, de tactiek werkte gedeeltelijk. Kopman Hals zat t/m sectie 4 in de voorste groep met de twee Knechten en verliest uiteindelijk op de heuvels een half minuutjes. Hij zakt een plaats in het AK en wordt 5e. Prima resultaat!

Magnussen en Vangen lossen in de 2e sectie en rijden ook in de 3e sectie met 1 andere renner achter de voorste groep. Zij verliezen teveel in het klassement. Vangen wordt nog 15e, maar Magnussen valt buiten de punten. 42123 was dus wellicht een betere strategie geweest. Misschien zelfs wel 42222. Volgende keer gaan we dat proberen :).

Nu de Tirreno; heb geen man voor het AK, dus maar wat punten proberen te sprokkelen in de etappes!