Hetzelfde verhaal als wat ik een manager van een ander land geadviseerd had voor deze NT rit.
Ook zijn kopman was heel wat beter qua GV (soms 5 of 6) dan veel van zijn knechten, die opeens en onverwacht bijna allemaal te hard gingen.
En ook die kopman kwam geïsoleerd te zitten in s3 en in s4, terwijl er in beide secties nog wel een paar knechten vooruit waren.
Dus geen enkele knecht kon als zogenaamde vooruitgeschoven post fungeren.
Ook heel apart dat zijn beste knecht (-1½GV) in s3 achter hem reed, hem vervolgens inhaalde en in s4 opeens in een groep voor hem reed.
Mijn advies was trouwens exact dezelfde kopmantactiek als waar jij voor koos, Hakkie.
En ik weet dat die manager daar voor gekozen heeft, inclusief alle geadviseerde knechten tactieken die ik achteraf onlogisch vind.
Waarschijnlijk was dat ook bij Nederland achteraf onlogisch.
Dus laat je niet van de wijs brengen door een raar koersverloop bij het NT, Hakkie, dat komt vaker voor.
Een volgende keer in een exact dezelfde NT race, dan is m.i. de kans groot dat deze gekozen tactieken wél achteraf kloppen.
Wat betreft het resultaat van Blaak, die is niet te vergelijken met de klim rit van vorig seizoen, die heel anders is.
Er zijn heel veel goede 23jarige klimmers in het spel, dus zo een groot verschil in klim rit kan een groot verschil in de uitslag betekenen.
Vorig seizoen ; FFMD^M 150km (3x wind)
Dit seizoen ; MDMMM 126km (3x wind)
Dus een groot verschil. Dan kan je het beter vergelijken met de berg rit uit seizoen 3, hoewel die toch ook anders is.
Seizoen 3 ; MMMMM 265km (3x wind)
Daar werd Blaak 10e, dus qua uitslag ook meer vergelijkbaar.
En eigenlijk te lang geleden om te vergelijken, maar leuk om te weten ;
Seizoen 2 ; FMMMM 205,5km (3x wind)
Daar werd Blaak 6e.
Dus qua uitslag met 1x vlak, precies tussen die van vorig seizoen met 2x vlak(1e) en die van dit seizoen met 0x vlak(12e).