Ik merk dat ik de rit van vorige week helemaal heb genegeerd op het podium. Excuus daar voor, ik had het wat druk.
Het was natuurlijk de Ronde van Vlaanderen. Tactisch liep het niet helemaal lekker, plek 11 en plek 19 met de twee renners van Combuijs (in een knechtenrol) is niet het maximale resultaat. Kopman Nelisse en vrije rol VanDerVaart, de 2 gouden heuvelkasseirenners van Nederland, konden niet volgen. De Ronde met wind blijft een lastige koers, zeker in de NT.
Nu op naar een op het oog wat makkelijkere koers: in een aangenaam temperatuurtje een korte rit door Spanje, volledig vlak tot de beklimming van de Monte Aloia, een heuvel in een natuurpark. En daar hoeven de renners ook niet meer af, geen gevaarlijke elementen in de koers. Echt iets voor explosieve heuvelrenners dus.
Nou hebben we daar wel een paar goede renners voor:

De beste heuvelaar van Nederland, Lustig, valt buiten de selectie omdat hij slechts 11e is qua GV. Wel zijn 2 22 jarigen (de nummers 9 en 10 qua GV) en een 21 jarige mee genomen.
Dit keer geen 20 jarige. De beste met deze GV, Cruyff, is een erg goede renner, maar niet echt voor dit onderdeel. We hebben hier dus geen topper onder de 20 jarigen voor. Wel een heel aantal hele goede 23 jarigen, ik vind dat de beste 6 sowieso geselecteerd moeten worden.
Maar nu over degenen die wel geselecteerd zijn: kopman is Makaay, die in Zwitserland nog 2e in de vlakheuvelrit van 1a werd. In de afgelopen Vuelta won hij deze rit in 1a. Hij zal dus alle ondersteuning krijgen die hij verdient.