Helemaal met Vos eens, allemaal leuk en aardig dat Igaunis zijn bijstats al lekker hoog heeft, maar omdat hij al zo'n grote achterstand heeft op zijn hoofdskill is de enige mogelijkheid nog om een renner voor de pure heuvelritten van hem te maken, want je hebt absoluut geen tijd meer om nog veel vlak te gaan trainen. De beste heuvelaars zullen nu al 83 of 84 aan heuvel hebben.
Kan dus best nog een hele mooie renner worden, maar dan alleen voor ritten met 5 heuvelsecties.
Ja, voor vlak wordt het lastig, dat ben ik het wel met jullie eens.
Maar dat je nu al minimaal hoog in de 70 moet zitten met je hoofdskil ben ik het dus niet mee eens. Zoals gezegd: met iemand die nu op 80 zit qua hoofdskil scheelt het maar 1 punt u24 bonus boven de 90.
Neem nu deze klimmer van mij:
Bart Nolten Leeftijd : 19 Salaris : 850
Conditie : 63 Sprinten : 5 Klimmen : 67
Vlak : 17 Kasseien : 22 Techniek : 72
Dalen : 67 Heuvels : 42 Explosiviteit : 42
Tijdrijden : 7 Knechten : 60
Die heeft nog maar 67 klimmen (er zullen er met boven de 80 zijn). Maar tegen de tijd dat hij 90 klimmen heeft (nog zo'n 100 trainingen), is dalen ook bijna 70, conditie 65 en techniek 74. Anderen halen misschien eerder de 90, maar hebben die dan ook al zulke mooie bijstats?
En daarnaast moeten die teams dan eerder moeten wisselen van training, bedenk dat eigenlijk maar weinig renners volledig optimaal worden getraind. De meesten trainen toch een stuk 70% of niet op de ideale stat, gewoon omdat de rest van het team dat nodig heeft. Ik kan met Nolten lang klimmen trainen, wat financieel toch vaak een stuk voordeliger is dan een bijstat trainen.
En die 'grote achterstand' is dus maar een training of 50. Je hebt ook 50 trainingen nodig om 3 bijstats van 63 naar 70 te trainen, ik noem maar wat.
Ik wil niet zeggen dat deze heuvelrenner wereldtop wordt in veel wedstrijden (ik stipte zelf als eerste al het gebrek aan vlak aan, wat hem inderdaad beperkt inzetbaar maakt), maar ik ben het er niet mee eens dat een hoge hoofdstat per sé voordeliger is. Meestal (of eigenlijk: altijd) gaat die hogere hoofdstat ten koste van bijstats. Mijn laatste post ging dus niet per sé over de renner van Mitte, maar over het nut van een nu al hoge hoofdstat in het bijzonder.