Momenteel helaas geen tijd om me in het Zatarra-sprint-scenario te verdiepen en mijn mening te geven.
Altijd leuk zulke tactische discussies, zeker met de maximale wind erbij veel verschillende meningen.

Ik moet zelfs nog een PN selectie maken + tactieken voor de stormachtige etappe 1.
Dat lukt over een uurtje wel.
Wel commentaar over een detail van opvatting of misvatting, want ik neem aan dat Combuijs dit ook weet.
want ze knechten maar tot en met sectie 4. Daarna hebben ze geen energie meer nodig (wel als ze nog een redelijke plaats kunnen rijden).
Allereerst ; mits de knechten van Zatarra goed genoeg zijn om 4 secties te knechten, dan is het een goed advies om ze met 0 EP te laten finishen aangezien het geen echte sprintknechten zijn.
Maar in feite klopt de quote niet ;
want als de knecht nog bij zijn kopman zit in s4, dan is het : hoe meer energie de knecht heeft in s5, hoe harder hij zijn kopman lanceert.
Dus als het even kan om met een knecht ook nog energie over te houden voor s5, is dat niet alleen nodig om als knecht zelf een redelijke plaats te kunnen rijden, maar ook én belangrijker, om zijn kopman zo hard mogelijk te lanceren zodat de kopman een iets betere uitslag kan rijden.
Natuurlijk is het veel belangrijker dat de knecht erbij zit in s4, zodat hij de belangrijke extra bonus kan geven die de kopman in s5 krijgt.
En voor het geven van die belangrijke extra bonus maakt het niet uit of de knecht met 0 EP of 5 EP finisht, als hij er maar bij zit in s4.
Dus is het vaak verstandig om niet veel risico te nemen door EP over te houden met de knecht in s5 want prioriteit 1 is dat hij er bij moet zitten in s4.
Een echte sprint knecht die qua GV bijna gelijkwaardig is als zijn kopman, finisht natuurlijk met 5 EP (soms zelfs in een minder dan 12 EP tactiek) zodat hij zijn kopman zo hard mogelijk lanceert.
Maar ook voor zo een sprint-knecht geldt dat prioriteit 1 is ; erbij zitten in s4. Prioriteit 2 is om zo veel mogelijk EP over te houden voor s5 om zijn kopman zo hard mogelijk te lanceren.